torsdag 5 mars 2009

Blåmes - eller huset fullt med ull!

Jag har spunnit min första fiber från Spinspirations månadsklubb - blåmes, i masham-ull. Den blev klar samma dag som nästa fiber ramlade in! Om masham, se World of Wools sida om "Sheep Breeds" eller Sheep101. Garnet är spunnit ganska tunt (det är SVÅRT att spinna tjockt!) på slända, sedan har jag även gjort mitt första försök på Navajo-ply. Jag tvinnade med ganska korta "maskar". Lite ojämnt blev det, men ca. 155m från 100g. WPI har jag glömt mäta.... Men jag tycker det blev väldigt fint! Kanske lite korta färgövergånger, jag får fundera på det till nästa gång.

Jag gjorde klart garnet medan jag tittade på en film med 6-åringen, sedan härvade jag upp det, tvättade det och hängde det till tork. DÅ kom kommentaren: "Mamma, har du tänkt att stoppa hela huset fullt med ull?"

Hm. Ööh, ja, det har jag nog. Spinna är oerhört kul, även om det har blivit mer fiber i maten! Å andra sidan är ju det väldigt hälsosamt med fiber i maten - eller?

7 kommentarer:

fale artut sa...

Det ser jättefint ut, visst är det härligt att spinna?

Elisabeth sa...

Visst är det det, men o vad mycket jag har att lära....

Ska bara sticka ut varvet sa...

Vilket fint, jämnt spunnet garn! Vackra färger också.
Hur länge har du spunnit med slända egentligen?
Dessutom är det ju ett väldigt roligt sätt att fiberberika sin mat - åtminstone har ju du roligt...

Maria (Enköpingsgänget)

Elisabeth sa...

Började i slutet på juni.....

The Willow Fairy sa...

Fibrer är nyttigt, både för kropp och själ ;-)

Jag har bara spunnit på slända lite grann för länge sedan, jag spinner på spinnrock numera, går snabbare.

Jag känner mig som en nybörjare eftersom jag aldrig provat olika tekniker, Navajo tvinning har jag ingen aning om vad det är, men det ser finnt ut. Visst var massam-ullen lätt att spinna.

Har kikat lite längre ner i bloggen och förstår vad du menar med en fiberfanatiker till katt. Visst ska de vara med där det händer - alltid....

Birthe P sa...

Hej! Garnet er meget smukt, fine farver.
- Et hus der er fyldt med uld og garn er godt isoleret :-)

Anonym sa...

Så vackert. Jag har ännu inte spunnit färdigt min blåmesull. Och så kom det kungsfiskaren i går. Jag får lägga på ett kol, tror jag.