lördag 24 april 2010

Vår i krokarna

Jo, nu är det riktig vår! Snön är nästan borta, det är hur dammigt som hälst, fönstren borde varit rengjorde (fast det glömmer jag gärna bort). Alla kråkor och råkor är tilbaka i sina bon rett bredvid oss och har träff varje morgon kl.0500. Tussilago och blåsippor har slagit ut och plockats av små barnhänder, flyttat in i en liten vas - och dragits ut över golvet av katten... Han har helt noia på blommor - han äter dem inte, men liksom brottas med dem. Knäppis.

Det blev ett litet blogguppehåll igen - jag är visst bra på det :-). Fast jag har läst alla mina favoriter nästan varje dag, jag har bara inte hunnit "prata" med er. Det blev mycket med tentan, sedan kom ny delkurs med massor av datalabbar. Kul, men tar tid. Maken var snäll och tog barn och grannbarn ut på tur en dag det var fint väder - här (klicka för stora bilder) är de på Hågahögen utanför Uppsala sist helg. Marie på toppen!

Hågahögen vid Uppsala, från Bronsåldern

Även jag fick en tur ut, min studiegrupp åkte på exkursion till Norra Uppland tisdagen, för att titta på det område vi skal skriva arkeologisk landskapsanalys om. Det blev en fantastisk om än inte helt varm dag. Jag är väldigt fascinerad av runstenar, så det är alltid spännande att se en runsten man inte har sett förut. Tänk att någon har tagit sig tiden att rista in alla dessa tecken för hand....

Runsten U 1146, Gillbergastenen

På handarbetsfronten har det mest stickats. Jag tror jag har fått ett anfall av startitis jag med - två sjalar, pulsvärmare, fodral, bag.... Snart skall jag på fältkurs, då blir det kanske ännu flera nya projekt - jag kan ju inte ta med något som redan är stort i säcken :-) Flertalet sländor är fulla men jag har inte haft tid att vinda av dem. Jag kanske skall börja göra som råkorna och gå upp tidigare....

3 kommentarer:

Susanne sa...

Låter som en härlig tur bland gräs och sten. Mycket intressant att hitta där. Stödhjul av = ständig oro, helt rätt :)

The Willow Fairy sa...

0500 - då är jag redan uppe och mitt i morgonbestyren. Jag har en snäll kisse, Asteria, som ser till så jag inte försover mig. En stund innan klockan ringer stoppar hon morrhåren i näsan på mig och vill kela...

Jag förstår dina bloggpauser, jag har lite svårt att hinna med allt själv. men någon gång i veckan försöker jag hinna med att läsa alla bloggarna i alla fall.

Så för min del är det bara bra att du inte skriver så ofta, för då hinner jag med...

fale artut sa...

TACK för alla dina kommentarer! Jag sätter STORT värde på dem!