onsdag 6 januari 2010

Spinneåret 2009

Nok et år er over. I fjor startet jeg å blogge med å oppsummere spinneåret 2008. Det vil si at bloggen har hatt fødselsdag uten at jeg husket på det. Det får jeg vel tenke på å gjøre noe med!

I år som i fjor får oppsummeringen inngå som en del av et lotteri, i Spinnerens hjem:
a. Hva har du lært om fiber/spinning/bruk av ditt håndspunnet garn i det siste året? Hva har du prøvd nytt?
Jeg gikk med i Spinspirations fiberklubb, det har vært veldig morsomt og lærerikt - jeg får tilsendt ulike fibrer som jeg sikkert ikke ville tenkt å å teste selv sånn umiddelbart. Og så er det alltid like spennende å se hvilke farver som dropper ned i postboksen! (Jeg lider av "allergi" mot lilla....)
Svea spinnargilles spinncirkel har også vært veldig bra, selv om jeg ikke har rukket med å gjøre så veldig mange av oppgavene, har jeg lest på og planlagt. Kjedetvinning ble det jeg gjorde mest av, en teknikk jeg liker veldig godt (se bildet, fiberen "solnedgang" fra fiberklubben). Spinntreffene har også vært utrolig trivelige, jeg håper jeg kan klare å komme med på flere i 2010!
Årets absolutte "spinntopp" var uken i Skåne (del en av tre på bloggen), der vi under 5 dager gikk kurs på Österlen Alpacka og fikk klappe, tove og spinne alpakkafiber så mye vi ville. Fantastisk vertskap, trivelige medkursere, vakre dyr, god mat og helt supert!!!
Fra å spinne ganske tykke og ujevne garn, blir garnene nå nesten for tynne.... Det jeg har lært mest om er vel å tvinne kanskje, samt spinne kortere fibrer. Og å "drafte" (ta ut - hva heter det på norsk egentlig? Svenskene sier tese, men det er jo egentlig å dra især fibrene og ikke det samme).
Jeg har også lært meg å rydde unna all ull for natten takk være katten, som ellers potarbeider noe helt enormt når vi sover! Hans ullinteresse (se januar 2009) har ikke akkurat minsket... Og en viktig lærdom er også at utrykket "fiber i maten" blir mer aktuelt når man spinner - vi har dratt lange ullfibrer og korte alpakkafibrer ut av en hel del gryter. Som man kan se av bildet, fant vi etter Skåneturen til og med fiber på fruktfatet (det kan jo også bety at fruen i huset strødde om seg med fiber, hvilket et av barna ga utrykk for ved et par anledninger...) :-)

b. Har du funnet at du spesielt likte noen fiber/redskaper eller ikke likte noe? Hvorfor eller hvordan?
Jeg spinner fortsatt bare på håndten (sv. slända), men har fått en rokk inn i huset. Den bare må fikses litt opp.... Det har blitt et par nye tener under året, favoritten er Greensleeves "Tom Foolery". Av fibrer har nok favoritten vært vanlig BFL, men å spinne merino/silke var også en fin erfaring. På bildet omtalte ten med BFL-garnet som ble tretrådig (se under).

c. Hva har du fortsatt lyst å lære eller der det noe du er nysjerrig om? (Fiber, teknikker, metoder, redskaper)
Jeg har lyst til å lære mer om fibrer generelt, vil gjerne spinne bomull og teste silk hankies, en gang når ikke fingrene er vintertørre.... Jeg fikk straks før jul en pose fiberprøver i presang, så der har jeg mye jeg kan blande og teste. Og så har jeg lyst til å teste spelsau og shetlandsull! Og på teknikksiden er det vel fortsatt bare så enormt mye å lære! Vil gjerne få mer flyt i ullen når jeg spinner, og få mer på tenen. Ply-on-the-fly-teknikken kunne jeg også tenke meg å lære. Og litt om å farve inn fiber, naturligvis!

d. Hva er det du er mest stolt av i spinning/bruk av ditt håndspunnet garn i det siste året? (skulle elske å se bilder her!)
Jeg var veldig, veldig stolt av at jeg klarte å få til 500 g tretrådig BFL-garn og strikket et babyteppe til min søsterdatters dåp i september. Alt garn ble spunnet og tvunnet på håndten og tok sin lille tid, selv om ikke alt garnet gikk med i teppet. Dessverre tror jeg ikke mottageren var like imponert og det ble jeg ganske så skuffet over - men man må kanskje håndarbeide selv for å forstå hvilken innsats som ligger bak...
Jeg var også ganske fornøyd med corriedalegarnet jeg spant entrådig, som sammen med en tråd kidsilk ble et sjal som flyttet til USA i august. Vårens tema var fugler, her var navnet skogsdue. På bildet poserer en motvillig datter med sjalet. Alle bilder er klikkbare, forresten.


e. Nevn Spinnerens Hjem slik at jeg får lettere finne det du har skrevet.

Jeg ble med i Spinnerens hjem i fjor og har tittet innom ganske ofte, men ikke lagt inn noe ennå, heller ikke i det danske forum jeg har gått med i. Det blir mest til at jeg skriver på bloggen. Får se om jeg blir mer aktiv her i år. Jeg "oppdaget" Ravelry også sist år, der har jeg surfet rundt en hel del. Sukk. Så'na saker er farlige....

f. Tenk litt om hva du ville ha om du vinne: en håndtein eller fiber? Om fiber, tenk tilbake til del "C": noen spesielt du har lyst for?
Eeny, meeny, miny, moe... Ja, man kan jo bare ikke få for mange håndtener! Men jeg ville være fornøyd med det jeg får...

Og så får vi se hvordan spinneåret 2010 blir!

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.