söndag 26 april 2009

Vilken helg!

Vilken fantastisk helg! I går var det obligatorisk skoldag i dotterns skola, där barnen visade fram sina saker och vad de kunde, med allsång och pausgympa i skolgården.. Se för er 250 vuxna och barn som gympar till "I like to move it" and you've got it. Jätteroligt!

Väl hemma hade jag tankar på lunch, biblioteksbesök och lugn tid hemma, men fick telefon från min manns kollega och vår goda vän: " Har du tillgång till bil?" "Öööää, ja?" " Ok, kom ner här på en gång, jag har hittat en spinnrock på loppisen!!!" 30 minuter senare var den kollat upp och var min. Och jag fick inte en gång betala för den. Allt detta för att Vivianne hade hittat en påse hundull som hon hoppades jag kunde spinna med fårull, och jag hade sagt att nu fick jag nog tänka allvarligt på att skaffa en spinnrock.... Älskade, galna Vivianne, tusen tusen tack!!!

Vi (som i maken...) får nu framöver ta rocken isär och olja lite samt skaffe drivsnöre etc, och då skall jag förhoppningsvis båda spinna och visa riktiga kort! Å, ja, om någon ser extra spolar är jag intresserad, den som kom med var lite sönder.

I dag har jag varit på spinnträff i Hemslöjdens lokal, det blev ett ganska litet gäng men riktigt mysigt var det. Massor med vacker ull som spanns til mjukt och tunt garn. Garngodis. Och inga kort tog jag... (i mitt tillfälle var det inte så mycket ull som gick åt, och garnet blev mer åt den ojämna sidan, kan man säga - men jag lär mig!) Stort tack till er som fixade bokning av lokal och fika!!! Under spinnandet kom vi i tankar om en "spinnretreat" till hösten, en lugn helg utan krav på kurser eller så men bara ha mysigt med spinning och trevligt sällskap?

I eftermiddag var det barnkalas för grannens barn, som avslutades med att våra kurdiska granner bjöd på kurdisk mat, vi grillade och hade mysigt. Väldigt god mat, sannolikt behöver jag inte äta igen före onsdag eller så... Sommarens första mygg hittade mig, men jag hittade den med. Och jag är störst, så jag vann. Men det kliar på armen.

Det var länge sedan jag hade en sådan helg. Inte precis lugnt, men mysigt.

Edit: Jag sökte på spinnretreat och upptäckte att Tina hade använt ordet och tanken före mig. Det var inte min mening att sno idén, förlåt. Men oavsett kan man ju planera?

3 kommentarer:

fale artut sa...

Det låter härligt!
Vilken underbar vän!
Spännande att höra hur det går!

The Willow Fairy sa...

Spinnretreat låter underbart, säg bara var och när.

Tina sa...

Great minds think alike heter det ju... Och om det är fler som är intresserade och vill att det ska bli av så ökar ju chanserna avsevärt. Jag är inte alltid så driftig av mig....

Spinnrocken ser jättefin ut! Ska bli kul att höra hur ni trivs tillsammans.