tisdag 14 april 2009

Sommar!

Nu vänder vi staven och då är det sommar!


Ja, alltså, i dag är det sommermål, enligt den gamle norska primstavskalendern från sen medeltid. Sverige har liknande men med runor. Primstaven bestod oftast av en lång flat stav i träd, med en sida för vinter och en sida för sommar, och symbol som anger olika märkesdagar. Och den 14.april var det dags att vända till sommarsidan - dagen är markerat med ett träd med många grenar. Jag har en kopia av en primstav, men i aluminium, min morfar hade aktier i et aluminiumsbolag och fick den som present en gång. Rolig sak, men de originala är något vackrare.... Här är bild på en teckning av sommarsidan på kopian jag har:


Sommaren märktes annars på ett lite otrevligt sätt för oss - i helgen upptäckte vi årets första fästing, på baksidan av örsnibben på dottern. Den blev ögonaböj bortplockat, men naturligtvis blev det så galet att en del blev kvar, vilket förekommer ytterst sällan hos oss. Kolla de mothakarna på fästingen, inte konstigt att det sitter bra!


I dag var örsnibben röd och öm, så i eftermiddag åkte vi till Uppsala närakut och fick hjälp att få ut taggen. Men det var svårt, sköterskan var alldeles svettig efteråt. Marie var duktig. Lyckligtvis såg hon inte att vi fick ta till en stor nål för att peta ut saken... Usch. Vad skall vi med så'na djur? Fästingar alltså! Nä. Inte min grej. Nu tar vi fram resten av sommaren, tack!

4 kommentarer:

fale artut sa...

Fästingar suger! Det var en duktig dotter. Hoppas att det gjorde ont i fästingen att bli utdragen! MORR!

The Willow Fairy sa...

Usch ja, fästingar kan vi vara utan. Jag har tydligen ett blod som de flesta blodsugare älskar och även om jag också brukar var flink på att få bort fästingarna direkt, så var det en gång jag inte fick bort riktigt allt utan fick skära bort en hudflik med min skalpell för att få bort den, men det gick.

Med växthusefekten lär det bli mer och mer sådant otrevligt.

Hoppas dottern har återhämtat sig.

Garntrollet sa...

Vilka fina stavar!

Ja, vidriga saker de där fästingarna. jag brjar fundera om jag blev helt frisk efter min borrelia i somras/höstas. Jag gick länge med den och hade 24 utslag till slut. Jag har haft "borrelia-symptom" hela vintern.

Hoppas att dottern blir bra och kry.
Ps. Sjalen är stor! Tur att jag inte skulle nåla ut hela, för då hade den inte fått plats någnstans.

ANNEPÅLANDET sa...

Huff, flått er en uting! Det er viktig å følge opp når man blir bitt.

Takk for kommentar på bloggen min. Går det virkelig an å BO i Botanisk hage? Så heldig du var! Jeg elsker Botanisk hage!